MvF: Autobrief II: Eenvoudiger, stabieler en meer milieuwinst / 2 bijtellingen: 4% en 22%
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën ingestemd met de Autobrief II. Dit voorstel voor aanpassing van het systeem van autobelastingen wordt nu aan de Tweede Kamer aangeboden.
Het fiscale beleid voor auto’s heeft de afgelopen jaren een verandering in gang
gezet die hard nodig was. Het stimuleringsbeleid voor zuinig rijden uit de
periode vanaf 2008 is inmiddels grotendeels overbodig geworden door de opkomst
van Europees bronbeleid. Het huidige systeem van autobelastingen is daardoor nu
nodeloos complex, met veel marktverstoring als gevolg. Ook leveren de
autobelastingen geen efficiënte bijdrage meer aan een schoner en zuiniger
wagenpark en zorgen ze voor instabiele belastinginkomsten.
De nieuwe
Autobrief schetst hoe het kabinet van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen
eenvoudiger wil maken, gericht op een stabiele stroom aan belastinginkomsten en
met meer milieuwinst. Dat doet het kabinet door de autobelastingen minder
afhankelijk te maken van CO2-uitstoot en in te zetten op een streng Europees
bronbeleid. Het kabinet richt de fiscale prikkels op segmenten waar het effect
groot is. Emissieloos rijden wordt gestimuleerd door de bijtelling voor volledig
elektrische auto’s op 4% te houden. Voor alle andere auto’s gaat de bijtelling
naar 22%.
De aanschafbelasting BPM gaat stapsgewijs naar beneden met in
totaal 12% in 2020. De motorrijtuigenbelasting daalt voor iedereen. Alleen
eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot
honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer
betalen.
Met de Autobrief II wordt zuinig rijden gericht en efficiënt
gestimuleerd. De aandacht voor luchtkwaliteit wordt substantieel versterkt. En
voor particulieren wordt zowel de aanschaf als het autobezit
goedkoper.